KÖPVILLKOR

Om A&M blommor AB 559452-0545 (hädanefter “Bolaget”/”Vi”/”Vår”/”Oss”)

Företaget har sitt säte i Göteborg. Företagets adress är Åby Allé 13, 431 45 Mölndal. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@blomhornan.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Bolaget har fysisk butik i Göteborg.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Du kommer också att få ett bekräftelsemail när din order är levererad.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@blomhornan.se.

Leverans

Beställningar måste komma in före kl. 14:00 för att kunna levereras samma dag.

Vissa produkter, såsom begravningsarrangemang och begravningskransar måste beställas en till tre dagar före leverans. Det finns angivet i produktbeskrivningen på de produkter som detta gäller.
Söndagar och vissa röda dagar håller vi stängt och blomsterbud är då inte möjligt.
Undantag kan förekomma, exempelvis på fars dag, mors dag och nyårsafton. Våra öppettider hittar du enklast på vår Google-sida.
Vi kan tyvärr inte garantera leveranser av blomsterbud vid exakta tidpunkter men vi gör självklart vårt bästa för att kunna uppfylla ditt önskemål.
Leveranser sker normalt under vardagar och lördagar mellan kl. 11:00 & 19:00.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@blomhornan.se

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms om inget annat anges.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör(/-er), feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset/annullera order i efterhand.

Ångerrätt/reklamationer

Reklamationer och anmärkningar på leveransen måste ske inom 48 timmar efter levererad produkt och detta tillsammans med ett digitalt foto.

Avbeställningar:

Avbeställningar måste göras senast kl 16:00 dagen innan leverans/avhämtning. Avbeställningar som görs efter utsatt tid kommer att debiteras.

Presentkort

Bolaget tillämpar ingen ångerrätt vid köp av presentkort. Har presentkortet en tidsfrist förverkas presentkortet när datumet passerat.

Presentkorten utfärdas på det datum som beställaren väljer som leveransdatum och har från den dagen giltighetstid enligt följande:

Filmstaden: Två år

O’learys: Ett år

Apple: Inget utgångsdatum
Zalando: Fem år

H&M: Fem år

Ticketmaster: Ett år

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@blomhornan.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om Bolaget inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. Ingen information om ditt betalkort sparas vare sig på vår hemsida eller på vår server. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Stripe och Swish.

Integritetspolicy

GDPR & Cookies

Bolaget vill vara transparenta i hur vi arbetar och hur vi hanterar den information som vi via hemsidan samlar in om besökarna. Här berättar vi hur och varför vi behandlar personuppgifter och cookies på vår webbplats, samt dina rättigheter och våra skyldigheter gentemot dig, som besökare.

Personuppgiftsansvarig

Bolaget är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på denna webbplats. Det innebär att det är vårt ansvar att se till att du som besökare:

  1. Är medveten om varför och hur vi samlar in dina personuppgifter.
  2. Kan göra aktiva val att godkänna eller neka till behandling och lagring av dina personuppgifter (vi behandlar inte dina personuppgifter utan ditt godkännande).
  3. Kan uppdatera sina uppgifter.
  4. Kan bli glömd ur systemet och att informationen vi behandlar om dig raderas.
  5. Kan få alla personuppgifter vi lagrar om dig utlämnade till dig.
  6. Kan begära att vi exporterar dina personuppgifter vid, exempelvis, byte av leverantör.
  7. Har dina personuppgifter i säkert förvar hos oss. Vi lämnar inte ut dem till tredje part utan att du informeras och uttryckligen godkänner hur och varför detta sker.

Personuppgifter och cookies

Till personuppgifter räknas allt som kan identifiera dig personligen; namn, adress, personnummer, e-mail osv. Vid sidan av personuppgifter finns även cookies. Cookies är små filer som skickas till din dator via webbläsaren (om du inte stängt av cookies) när du besöker en webbplats. Deras funktion är att samla information om hur en besökare använder en webbplats, ofta för att kunna erbjuda anpassat innehåll.

Hur hanterar vi cookies?

Cookies spåras med hjälp av trackers, med olika syften. I vårt fall handlar det enbart om att erbjuda besökaren en skräddarsydd upplevelse av vårat utbud. Vi använder följande trackers för att spåra och analysera cookies:

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Google Tag Manager
  • HotJar

Vilka cookies använder vi?

Här kan du se hur Google Analytics arbetar och sparar dina cookies: Google Analytics Cookie Policy

Hur använder ni spårscript?

För att kontinuerligt kunna utvärdera hemsidans prestanda samt även förbättra kunders upplevelse av hemsidan använder vi ett spårscript, HotJar. HotJar samlar via anonym data in beteendemönster på hemsidan och hjälper oss identifiera brister och fel. Läs mer om hur HotJar behandlar cookies här Vill du istället förhindra att HotJar samlar in anonym data kan du göra det genom denna länk

Hur länge lagrar vi cookies?

Vi lagrar cookies endast under så lång tid som det behövs för ändamålet.

Så här tar du bort cookies i din webbläsare

Hur du raderar cookies ur din webbläsare beror på vilken du använder. Du hittar vägledning via webbläsarens egna gränssnitt, eller webbplats. Några vanliga webbläsare och hur du raderar cookies i dem (klicka för extern länk):

När lagrar vi personuppgifter?

Cookies lagras kontinuerligt, så länge du har godkänt det. I annat fall lagras personuppgifter när:

  • Du laddar ner en guide/Whitepaper eller annan fil via ett formulär på vår sida
  • Du startar en chatt
  • På annat sätt lämnar över personuppgifter till oss digitalt, exempelvis via kontaktformulär som avser offert eller jobbansökan, eller andra typer av formulär eller fält där du självmant matar in personlig eller företagsinformation.
  • Gör ett köp i vår webbshop

Att ge/dra tillbaka medgivande

Vi börjar bara behandla dina personuppgifter och cookies efter att du godkänt hanteringen, samt syftet bakom hanteringen.

Du förhindrar vidare lagring av cookies samt radering av redan lagrade cookies via din webbläsare. Tillvägagångssättet varierar beroende på webbläsare så vi hänvisar dig till din webbläsares hjälpavsnitt för att hitta rätt väg.

Om du avregistrerar dig från utskick / mailutskick tas dina personuppgifter bort ur listan.

Att bli glömd

För att få dina uppgifter raderade ur våra system och register anmäler du det till oss på info@blomhornan.se.

Att få dina uppgifter utlämnade och/eller exporterade

För att få veta vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och för att eventuellt exportera dem till en ny leverantör anmäler du detta till oss på info@blomhornan.se . Vi skickar då snarast alla uppgifter vi har lagrade till dig.

Tredjepartsinformation

Vi säljer inte eller byter dina personuppgifter. Däremot använder vi oss av externa spårningssystem för att kunna följa upp marknadsåtgärder som ex: sökmotoroptimering, konverteringsspårning (motsvarande eller liknande åtgärder) och det kan komma att tredjepartleverantörer ser (men ej lagrar, behandlar eller säljer vidare) dina lämnade uppgifter. Dina kortuppgifter lagras inte hos oss utan är lagrade hos SVEA.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.